image.png

Leuk dat je er bent.

Op dit stukje internet wil ik je laten zien wat ik doe en hoe mijn leven als freelance schrijver eruitziet. Ga je mee?

SEO trends 2020 | Dit zijn de trends voor freelance schrijvers

SEO trends 2020 | Dit zijn de trends voor freelance schrijvers

Begin dit jaar heb ik voor meerdere bedrijven artikelen geschreven over de SEO trends (voor freelance schrijvers) in 2020. Allemaal leuk en aardig, maar op een website over mijn leven als freelance schrijver vind ik dat ik hier ook best wat aandacht aan dit onderwerp mag schenken. Ik heb me de afgelopen weken verdiept in de SEO trends van 2020 en weet dus inmiddels best een beetje wat je wel of niet moet doen dit jaar, wil je opvallen als freelance copywriter of schrijver. Om jou een handje te helpen heb ik in dit artikel een paar belangrijke en naar mijn mening eenvoudig toe te passen tips voor je op een rij gezet.

Trends SEO 2020

Waarom moet je SEO toepassen?

Natuurlijk wil ik hier niet gaan vertellen wat je wel of juist niet moet doen, maar er is een grote kans dat je niet zonder reden bij dit artikel uit bent gekomen. Ik wil je vooral wat meer vertellen over wat voor mij werkt op het gebied van SEO en wat dus ook voor jou kan werken als freelance copywriter. Ieder jaar komen er meer zzp’ers in Nederland bij, waarvan een groot deel aan de slag gaat als freelance schrijver of copywriter. Hoewel ik mensen niet per se als concurrent zie (wees niet bang, ook niet als conculega. Wat een walgelijk woord is dat!) betekent dit wel dat er meer ‘concurrenten’ op de markt zijn. Kortom: wil je opdrachten scoren en klanten behouden dan moet je onder andere goed te vinden zijn in Google. SEO is een belangrijk onderdeel van een goed vindbare website. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimization; het optimaliseren van je website in de zoekmachines. Dat is het. Meer en niet minder. Klinkt eenvoudig en als je je er even inleest, is dat het ook.

SEO trend: kwalitatieve content

Contentmarketing is een van de meest vruchtbare manieren van dit moment om mensen naar je website te trekken. Het maken van kwalitatieve content is hierbij heel belangrijk. Vorig jaar zagen we al dat content met kwaliteit een steeds grotere rol ging spelen binnen de vindbaarheid van je website of bedrijf in Google. Anno 2020 is dit nóg meer het geval. De kans is groot dat ook in de komende jaren sterke content centraal blijft staan. Eerder kwam je er als bedrijf nog wel mee weg om een artikel te schrijven waarin je random keywords als woordgroep bij elkaar zette om op die manier op die woorden gevonden te worden. Omdat Google zich alsmaar ontwikkelt en steeds slimmer wordt, ziet het systeem dit vandaag de dag niet meer als sterke content. Gelukkig ook maar, want een tekst waarbij willekeurig woorden naast elkaar zijn geplaatst, leest toch ook helemaal niet lekker?

with-laptop-in-living-room-P4D95LK.jpg

Author authority in de SEO wereld

Het zal je niet verbazen dat de volgende SEO trend goed samen gaat met de trend van kwalitatieve content. Google kijkt tegenwoordig namelijk niet alleen naar hoe de tekst samen is gesteld; de zoekmachine checkt ook wie de tekst geschreven heeft. Stel: je schrijft veel over reizen in Amerika en je hebt op zowel je eigen website als op andere betrouwbare sites of blogs (gast)artikelen geplaatst onder jouw naam. Google linkt jouw naam bij zoveel kwalitatieve content automatisch als autoriteit voor het onderwerp ‘reizen in Amerika’. Je naam, en dus website, zal hierdoor hoger in Google komen omdat je als autoriteit wordt gezien. Daarom is het voor freelance schrijvers erg interessant om eens te kijken waar ze kunnen gastbloggen over hun niche. Ook is het belangrijk om je naam goed zichtbaar te hebben bij kwalitatieve content op social media accounts, zoals Facebook en Twitter. Daar ‘kijkt’ Google namelijk ook naar.


Kwalitatieve links belangrijk binnen SEO

Tot slot wil ik je nog wat meer vertellen over kwalitatieve links op je website en backlinks op andere websites. Uit de bovenstaande content kunnen we namelijk in ieder geval concluderen dat de grootste verandering de intelligentie van Google is. Op basis daarvan moeten er een aantal SEO aanpassingen op je website worden gemaakt, zodat je nog goed vindbaar bent. Controleer daarom zeker eens of de links die op je website staan kwaliteit hebben, of ze überhaupt werken en of ze linken naar interessante artikelen of websites. Omdat het algoritme van Google steeds slimmer wordt, kan het systeem beter herkennen wat wel of geen kwalitatieve links zijn. Op basis daarvan wordt een complete website gerankt. Hierbij hoort ook het zoekwerk naar de websites waar een link naar jouw website staat. Slechte backlinks kunnen ervoor zorgen dat je platform minder goed te vinden is in Google. Toegegeven: dit kost even tijd, maar je zult zien dat het uiteindelijk zijn vruchten afwerpt. Je wordt immers nog meer een autoriteit, en zo beter vindbaar, wanneer andere websites het over je hebben inclusief een kwalitatief linkje.

StudieboekenStudieboeken

Offline SEO leren

Naast het lezen van online artikelen en publicaties over SEO en trends kun je natuurlijk boeken aanschaffen op het gebied van SEO. Er zijn verschillende uitgaves die heel interessant zijn voor freelance schrijvers. Tel daarbij op dat veel lezen goed is voor de ontwikkeling van je schrijfkwaliteiten en je hebt een win-win situatie. Let er hierbij overigens wel op dat je voor een boek of publicatie kiest dat recent is uitgebracht. Op die manier ben je helemaal up-to-date van de laatste SEO trends en weet je precies wat je wanneer moet toepassen. Het boek ‘Doelgerichte SEO’ van Tonny Loorbach is een gebruikersvriendelijk begin om de eerste stappen met SEO te zetten. Wil je liever nog meer Jip en Janneke taal wanneer het om SEO gaat? Misschien is dan het boek ‘De kleine SEO voor Dummies’ van Mark Jansen iets voor jou. Ik hoop dat ik je (ook) met dit artikel heb geholpen om SEO toe te passen als freelance schrijver. Mocht je nog meer vragen hebben of deze lijst willen aanvullen; laat het me vooral weten in de comments.

Liefs,
Liv

Tips thuiswerken | 5x tips om productief aan de slag te gaan

Tips thuiswerken | 5x tips om productief aan de slag te gaan

Alumna Liv Krake | Mijn loopbaan als schrijver en ontdekkingsreiziger

Alumna Liv Krake | Mijn loopbaan als schrijver en ontdekkingsreiziger